fbpx

Tekne Bağlanma Çeşitleri

Tekne Bağlama / Tekne Bağlanma Çeşitleri

 

Kıçtan Kara Tekne Bağlama

Teknenizle farklı yerleri keşfederken, ülkeden ülkeye ve hatta limandan limana farklı bağlanma çeşitleri olduğunu da fark edersiniz. Ülkemizde ve genel olarak Akdeniz’de en yaygın bağlanma çeşidi kıçtan kara bağlanmadır. Profesyonel bir şekilde bağlanıp kendinizi hemen limanın sunduklarına kaptırmak için tek yapmanız gereken her şeyi hazır bulundurmak, olabildiğince fazla usturmaça bulundurmak ve sakin olmaktır. Gelin, bu bağlanma çeşidinin inceliklerine beraberce bakalım:

  1. Pervane Manevrası

Kıçtan kara bağlanırken veya bir çapa veya el incesi ile yanaşırken,
tornistan manevrası esnasında yanaşma planlarınız arasında her zaman pervane manevrasının olmasına dikkat edin.

  1. Rüzgâr

Manevraya başlamadan önce rüzgârı değerlendirin ve mevcut kuvvetteki ve yöndeki rüzgârın teknenizi nasıl etkileyeceğini, şimdiki hâlini değil, birkaç saat sonraki pozisyonunu da düşünün. Gecelemek için halatlarınız yeterince iyi tutuyor mu? Gece rüzgâr eserse, herhangi bir hasardan kaçınmak için teknenizin pontondan/iskeleden yeterince açık duruyor mu?

  1. Çapa

Çapanızı tanıyın – uzunluğunu öğrenin ve ne zaman çapanızı salmanız gerektiğini anlayın; böylece yeterince zinciriniz olduğundan hem de iskeleye yanaşmak için yeterince mesafeniz olduğundan emin olursunuz. İskeleye yalnızca 1 metre kala hiç zinciriniz kalmadığını fark etmek kadar kötü bir kıçtan kara deneyimi olamaz! Eğer yaşadığınız durum buysa, 6. Madde’ye bakın ve tekrar deneyin. El incesi ile bağlanıyorsanız, teknede kakıçla bekleyen birinin olduğundan ve başı hızlı bir şekilde bağlamak için baş tarafa geçtiğinden emin olunuz.

  1. Palamar halatları

Manevraya başlamadan önce kıç tarafta iki sağlam halatınızın olması önemlidir;
böylece bağlama yerine girdiğinizde teknenizin kıçını olabildiğince hızlı bir şekilde sağlamlaya hazır olursunuz.

  1. İletişim

Herkesin teknede neler olduğunun farkında olması, manevra yaparken, ister yelken ister motor seyri olsun, çok önemlidir. Mürettebatınızı her zaman önceden bilgilendirdiğinizden emin olun; böylece herkes rolünü ve kendilerinden ne beklendiğini bilir. Hazır olmak, işi başarmanın yarısıdır.

  1. Manevra

  • a) İleri – Boş – Tornistan – Boş – İleri

İleri ve geri manevra kombinasyonu kullanarak bağlama yerine yanaştırırken ve bağlama yerinden ayrılırken akılda tutulması gereken kilit noktalar, acele etmemek ve teknenizin vites kutusuna saygı göstermektir. Bir manevranın ortasında, vitesi boşa almadan tekneyi ileri ve geri vitesle yönlendirmek çok kolaydır; ancak özellikle vites kutunuz bozulduğunda bunun size hiçbir faydası yoktur.

b) Ne zaman dümen kullanmalı?

tornistan manevra yaparken birçok kaptan tarafından yapılan klasik hata, geri manevra yapmaya çalışıp hâlâ ileri manevra ile dümeni hareket ettirmektir. Bunun kaçınılmaz olarak neden olduğu sorun, kolaylıkla halledilebilir. Dümeni çevirmeden önce tekne sabit kalana kadar beklemeyi unutmayın; böylece manevranız kolayca gerçekleşir.

  1. İlk hamlede başaramazsanız

Yeniden denemekten korkmayın. Bazen en iyi tekne kaptanları bile ikinci bir şansa ihtiyaç duyar. Koşullar zor olabilir ve tekneyi doğru şekilde bağlamak için ne kadar çok deneme yapmanız gerekse bile sadece yapmaktansa doğru yapmak her zaman daha iyidir.

  1. Sakin olun

Demesi kolay, yapması zor; ama sakin kalmak ve net iletişim kurmak, başarılı bir manevranın kilit unsurlarıdır. Sakin bir kaptan, mürettebatına inanç aşılar ve işlerini doğru yapmaya odaklanmalarını sağlar.

  1. Yola koyulmak

Sabah yola koyulmadan önce, son dakikaya kadar rüzgâr üstündeki kıç halatını salmadığınızdan emin olun.  Bu, baş tarafı kontrol etmenize yardımcı olacaktır; böylece bağlama yerinizden ayrılırken düzgün bir şekilde ilerleyebilirsiniz.

 

Tekne Bağlanma Diğer ipuçları

Kıçtan kara, elbette tek bağlanma yöntemi değildir. Diğer yöntemler hakkında birkaç küçük ipucu şöyle sıralanabilir:

Demirleme

Öğle yemeği molalarının yanı sıra sakin bir demirleme yerinde gecelemek için her gün kullanacağınız En temel beceri ve yöntemdir.

  • Salınım alanını hesaba katın – diğer teknelere çok fazla yaklaşmayın! Teknenizin olası sabit pozisyonunu ve rüzgâr estiğinde komşularınıza çok fazla yaklaşmadığınızdan emin olmak için pozisyonunuzu değerlendirmeniz gerekecektir. Başka teknelerin demirleme daireleri ile çakışmamak için teknenizin tam bir daire yapabilecek kadar yeterli salınım alanına sahip olması gerektiğini unutmayın.
  • Derinlik – Demirin atıldığı nokta ile demir/zincir yerleşim noktası arasında farklılık olacaktır; bu nedenle, olduğunuz yerde ve salınacağınız yerde yeterli derinlik olduğunuzdan emin olmak için pilot kitabınızı ve haritanızı kontrol edin.

 

Karaya bağlanma

Bir başka demirleme çeşidi olan karaya bağlanma, salınıma izin vermez; ancak diğer tekneler de aynı manevrayı yaparsa güvenli bir şekilde gerçekleştirilebilir.

  • Önceden hazırlanın ve manevrayı konuşun. Lojistik de manevraya dâhil olduğu için, bir eylem planı hazırlamanız gerekecektir. Bu eylem planı, çevrenize (etrafınızda büyük ve sağlam bir kaya var mı? Yoksa tonoz demirini karaya alıp gömmek daha mı akıllıca olur?) bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Demirin hemen tutmasına odaklanın ve daha sonra halatı alıp sağlamlayın.
  • Karayı kontrol edin ve halatla birlikte karaya yüzmeniz ya da motor kullanarak gitmeniz gerekip gerekmediğine karar verin.

 

Baştan kara

Daha küçük tekneler için genellikle daha kolay bir seçenektir; zira tekneler ileri manevrada daha “normal” hareket eder ve sualtındaki safralardan sizi kurtarır. Teknenizin kokpit alanı iskeleden uzak olacağı için size bir çeşit gizlilik de sağlayacaktır. 40ft’ten daha büyük olan tekneler için önerilmez.

  • Önceden her şeyi hazırlayın – teknenin kıçında tonoz demirini kullanmak için yeterli alanınız olsun ve bu alanın açık ve temiz olduğundan ve demirinizin gömülmesini sağlamak ve iskeleye ulaşmak için yeterli demir zinciriniz olduğundan emin olun.
  • Karaya çıkabilmek için yolunuz olsun! Baştan karanın en büyük sıkıntılarından biri, karaya çıkmak için korkuluğa gitmeniz gerekmesidir. Bu nedenle, baştan kara yapmaya teşebbüs etmeden önce tekneden ne kadar kolay inebileceğinizi değerlendirin.